Co to jest ITIL? Jak zdobyć certyfikat ITIL? Sprawdź!

Co to jest ITIL_Jak zdobyć certyfikat ITIL_quatraco

Żyjemy w czasach czwartej rewolucji przemysłowej, która stawia na cyfryzację, technologie informatyczne i komputerowe. Wpływ tego zjawiska na branżę IT jest zauważalny, czego przejawem jest powstanie wielu nowych miejsc pracy. Rynek technologii informatycznych jest na tyle duży, że warto poświęcić czas na podnoszenie kwalifikacji w jego obszarze; specjaliści IT mogą liczyć na bardzo korzystne warunki pracy. Jednym ze sposobów jest zdobycie certyfikatu ITIL. Co to jest ITIL i jak zdobyć ten certyfikat?

ITIL – co to jest?

Zarządzanie odgrywa ważną rolę w każdej organizacji. Na tym właśnie skupia się ITIL, czyli Information Technology Infrastructure Library – biblioteka praktyk zarządzania usługami IT. ITIL uznaje się za globalny standard – jest on wykorzystywany przez ponad 90% z 500 największych spółek notowanych na londyńskiej giełdzie papierów wartościowych, co najlepiej definiuje jego wartość w świecie biznesu.

Historia ITIL

ITIL powstał pod koniec lat 80. ubiegłego wieku z inicjatywy rządu brytyjskiego (a konkretnie agencji rządowej CCTA). Seria książek o standardach ITIL jest publikowana od 1989 roku. Do dzisiaj standardy ITIL doczekały się trzech aktualizacji – na przełomie 2000 i 2001 roku (v2), w 2007 roku (v3), a najnowsza, czwarta aktualizacja została opublikowana już przez AXELOS w 2019 roku. ITIL stał się własnością spółki AXELOS w 2014 roku.

Najnowsza wersja ITIL, czyli ITIL 4

ITIL to zbiór standardów, który jest aktualizowany w zgodzie z najnowszymi rozwiązaniami i praktykami z zakresu IT. Czwarta wersja odnosi się do współczesnych zmian dotyczących Przemysłu 4.0, który dotyczy niemal każdej branży. Dzięki niej odnalezienie się w świecie technologii staje się łatwiejsze.

Certyfikaty ITIL nie wygasają oraz nie wymagają odświeżania, jednak ze względu na zmienną naturę środowiska informatycznego warto zapoznawać się z kolejnymi aktualizacjami. Trzecia wersja certyfikacji ITIL nie odnosiła się do takich zagadnień jak big data, uczenie maszynowe czy chmura obliczeniowa, które obecnie odgrywają bardzo ważną rolę w systemach IT.

Fundamentalne założenia praktyk

Jako że ITIL jest zbiorem najlepszych praktyk, zalety ich stosowania zostały już wielokrotnie potwierdzone empirycznie. Do najczęstszych korzyści uzyskiwanych dzięki ITIL zalicza się m.in. usprawnienie komunikacji, zwiększenie produktywności zespołu, niższe koszty wynikające z lepszego zarządzania zasobami, większą elastyczność w odniesieniu do zmian biznesowych.

Certyfikaty ITIL – jak je zdobyć?

Zdobyciem certyfikatów ITIL powinny być zainteresowane w szczególności te osoby, które mają już doświadczenie zawodowe. W ich przypadku pozytywne ukończenie egzaminu może okazać się wyłącznie formalnością. W celu ugruntowania swojej wiedzy na temat efektywnego zarządzania usługami informatycznymi warto uprzednio zdecydować się na udział w szkoleniu. Połączenie teorii poznanej na szkoleniu i doświadczenia praktycznego to dobry fundament dalszego rozwoju zawodowego.

Obecnie ITIL przewiduje dwie ścieżki rozwoju – ITIL Managing Professional (ITIL MP) oraz ITIL Strategic Leader (ITIL SL).

Pierwsza z nich składa się z następujących modułów: ITIL 4 Specialist Create, Deliver and Support; ITIL 4 Specialist Drive Stakeholder Value; ITIL 4 Specialist High-Velocity IT oraz ITIL 4 Strategist Direct, Plan and Improve. Ścieżka rozwoju “Strategic Leader” obejmuje dwa moduły: ITIL 4 Strategist Direct, Plan and Improve oraz ITIL 4 Leader: Digital and IT Strategy. Niezależnie od wybranej ścieżki rozwoju, każda osoba zainteresowana rozwojem w obszarze ITIL powinna zacząć od szkolenia ITIL 4 Foundation.

Samo ukończenie szkolenia nie jest podstawą do uzyskania certyfikatu. Celem szkolenia jest przekazanie wartościowej wiedzy, dzięki której bez żadnych wątpliwości będzie można przystąpić do egzaminu. Certyfikat otrzymają wyłącznie te osoby, które zaliczą egzamin ITIL na wybranym przez siebie poziomie. Ze względu na aktualizacje szkoleń ITIL, warto zapewnić sobie dostęp do najnowszej wiedzy i skorzystać z oferty szkoleniowej, zgodnej z aktualnym sylabusem ITIL.

Certyfikat ITIL jest wydawany przez AXELOS – spółkę, która obecnie jest właścicielem ITIL. AXELOS odpowiada za rozwój i propagowanie najlepszych praktyk dotyczących zarządzania projektami i usługami w IT. Do AXELOS należy także metodyka PRINCE2, która, podobnie jak ITIL, jest wykorzystywana w zarządzaniu projektami. Rozwiązania firmy AXELOS są stosowane przez organizacje z ponad 150 krajów – z tego powodu ich certyfikaty są uznawane w większości krajów świata.

Udostępnij

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on pinterest
Pinterest
Share on linkedin
LinkedIn

Rekomendowane artykuły

doradztwo i consulting IT_quatraco

Doradztwo i consulting IT

Dynamicznie zmieniający się rynek IT wymaga szybkich reakcji na rozwój technologii. Czasami pogodzenie tego z podstawową działalnością firmy – zwłaszcza, gdy rozwiązania IT są jedynie